Mutiara Kata

|Bermusafirlah di atas muka bumi ini untuk melihat keagungan Tuhan hatta perlu melancong ke tempat 2 yang bersejarah sebagai pentarbiahan fikir|

Jun 27, 2008

Gunung Datuk - Part 2

ahha.aku smbung balik..

Sabtu (070608)

kitorang smpi dlm kul 5 lebih dah.nak dekat subuh, bkn nak dekat, dah subuh pun..xkan nak pacak khemah gelap2 nih kan..slmt ada taska..ape taska pula..pondok kecik la senang..chalet pun dah ade..dewan pun ada..beso lak tu..sementara tggu tuan tanah sampi nak register, kito dlu..ZZzzzz..

herm..x leh jd nih..kul 7 dah.gerak semua bebudak bangun..aku dah recce keliling tempat..ada la 1 team pun khemah kat belakang, diorg kata smpi smlm..au igt nak wat sarapan sandwich jerk..tetiba amat bangun, start kereta..terus ajak g srpn kat luar..ape ntah..zali yg elok malas bangun terus bangun jgk start kereta..haduyai, bab mkn dia neh, kalah aku..muahaha...

releks je turun bawah g srpn dulu..aku naik ngan amat, zali kat belakang..smpi simpang jln luar, kitorang belok kanan...tetiba...

rinto : mne zali nak g tu? apahal dia g cna?
moq : ait, apahal tu..mabuk ke hape...
amat : hahahaaha..sah...

hekeleh, mabuk tido lg ko rpenye..hahaha...ade ke org belok kanan, dia belok kiri..dah teghuk dia neh..muakaka..gelak kitorg smpi kedai mkn tu..hahaha..aduyai..

zali : aku nmpk kete ko masuk kiri...
amat : mabuk..mabuk...

wahh..kan main best..nasi lemak rombau..nasi goreng..kuih2..huiii, betul2 camping kitorg neh..makan2..pas mkn patah balik ke gunung datuk..daftar dulu..huiii..ramai jgk yg nak naik pagi neh..amoi maai, huiii..ni yg semangat nak naik..perghh...semangat!!!!
smua dah siap..kitorg naik dulu br pasang khemah..nnti ptg turun br psng khemah..port dah ade..air sorg 2 botol..pisau..ration pun dah ada..apo laie..gerak..

kitorg start naik atas pukul 9..klu ikutkan perjalanan dr bawah hingga ke puncak hanya mengambil masa 2 jam shj..itu standart..tp klu yg x standart..leh jd smpi 3 jam..herm..ok..semangat dah ada, mkn cukup dah pg td..yeahh..datuk, here i come..kui..kui...tp sebelum tu..gmbo dulu..

pd permulaan perjalanan agak landai dan kami berjalan dlm satu barisan yg lurus..bagaikan sedang berbaris masa perhimpunan sekolah hari isnin..part ni mmg semua leh berborak lg..agak2 dah 10 minit berjalan..ahhah..pendakian bermula, mendongak pakcik..aduyai..semangat ade lg 90%...go..go..go..smpi 1 takat, rinto dah potong aku..jap lg amir, amat, napie, wan..tggl aku, zali ngan danger kat belakang..herm..jln sikit berenti...perghh..ni nafas dah cungap2...maai, cam na putus nafas dibuatnya..perghh..kan main bukit dia neh, xde mendatar..mendaki terus..70, 80..70..80 darjah...danger jgn ckp..baju dia dah basah dek peluh..cm mandi pun ade...yg team lambat naik siap potong aku lg..jalan 2 - 3 tapak berenti amik nafas...huiiii....sesak woo...

danger dah potong aku jauh, amat ngan bebudak jgn ckp la..dah jauh dah..smpi satu bukit pacak tu, aku nmpk team cina yg naik awal td berenti rehat..la ni membe yg larat mmg terus naik..x larat, ha jd cam aku..kah..kah...setapak benti..cam org cacat...siap ade yg muntah..pergh..au tgk dorng ni muntah..ngan aku2 sekali nak muntah..zali jgn ckp la, au tgglkan dia jauh dah kat belakang..x tau ape dia buat..mkn lg nasi goreng pg td..kan main sedap lg..kan pancit..

aku??jgn cakp la..ribena dlm beg aku ade 2 botol..ekekke..layan seh...ramai dah naik nih..aku smpi kat checkpoint 1, dah kul 1030pg..kira neh satu je port tuk rehat..ni dah kira tgh2 dah nih..layan borak ngan pendaki yg naik..ada yg dr klang..belia klang..dr puchong..bangi..tu lah dia..bila dlm keadaan cmni..kita perlu ringan mulut org ckp..x boleh sombong2..x elok..

aku igt na tggu zali kat cni..nak naik sama2...tggu punye tggu..x smpi2..asal org yg naik smpi kat tempat rehat tu aku tnye si zali neh..

moq : bang, ade nmpk x budak pakai topi celoreng..
bro 1 : ada..ada kat bwh..
moq : jauh ke lg dia bang..?
bro 1 : jauh jgk la kat bawah tu..tgk cam turun balik..
moq : ait??turun...??

x leh jd neh..aku dah smpi setengah..ko na ktrun zali..jge baik ko..

tutt..tuutt..(ade line pon tu kat tgh hutan neh..)

zali : hello..huhhuhhuh...ha..huhh..huhhh..
moq : wei, mne ko..aku tggu ko kat cni neh..ko dgr suara aku...zaaaallliiiiiiiiiiiiiiiii....ha, dgr tak...?
zali : dengar2...ok.a.aku naik...

yesss..ade ke nak trun ballik..cannot..

adesss..asal nak menulis jerk mata berat..erm..esok la au sambung balik..=)

0 comments: